Φώτο σχεδιασμός λογοτύπου

Η σημασία ενός καλά σχεδιασμένου λογότυπου

Ο λογότυπος σήμερα και η σημασία του

Θα ξεκινήσω με μία παράθεση από το βιβλίο "Το σχέδιο του γράμματος" του Τάκη Κατσουλίδη. "Η είσοδος των ηλεκτρονικών υπολογιστών σε όλους τους τομείς της σύγχρονης ζωής, είναι πια γεγονός. Η τεχνολογία διευκολύνει και συντομεύει την έρευνα, με τις πολλαπλές και εναλλακτικές λύσεις που παρέχει σε ελάχιστο χρόνο. Η πληροφορική μας παρέχει το ερέθισμα για περισσότερη γνώση. Άλλοτε η τυπογραφία είχε πρωταρχικό ρόλο στην πληροφόρηση και στη μετάδοση των ιδεών. Το έντυπο σαν φορητή γνώση συνέβαλε στον εκδημοκρατισμό και τη βιομηχανική επανάσταση...Υπάρχουν προγράμματα έτοιμα να υπηρετήσουν, να επεξεργαστούν και να δώσουν νέες εικόνες και οράματα. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως είναι η εξερεύνηση των δυνατοτήτων του υπολογιστή" (Κατσουλίδης, 1991)

Παίρνοντας αυτήν την πρόταση ως έναυσμα, φαντάζομαι πως θα ήταν τα πράγματα τότε στο μακρυνό πλέον 1991. Μένω στην τελευταία φράση του Κατσουλίδη, όπου αναφέρει τις δυνατότητες του υπολογιστή, και έρχομαι στο 2020 όπου πλέον έχουμε φτάσει σε ένα σημείο κορεσμού όσον αφορά το design με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, πόσους ανθρώπους ξέρουμε που "γνωρίζουν" τα προγράμματα και πόσους άλλους που τους επιλέγουν μόνο και μόνο επειδή "γνωρίζουν" προγράμματα όπως ο illustrator και άλλα. Ακόμη όμως δεν έχουμε φτάσει στο σημείο να καταλάβουμε αλλά και να δείξουμε στους καταναλωτές και τους πελάτες εκεί έξω, πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζεις πως να σχεδιάζεις χωρίς τη χρήση του υπολογιστή και όλων αυτών των προγραμμάτων, αλλά και πόση ασταμάτητη μελέτη χρειάζεται για να φτάσεις στο σημείο να δημιουργείς λογότυπο από το μηδέν, με τη σωστή έρευνα, καταλαβαίνοντας κι ίσως "μαντεύοντας" πολλές φορές το αντικείμενο στο οποίο καλείσαι να δουλέψεις.

Η σημασία ενός σωστά σχεδιασμένου λογότυπου είναι τρομερά μεγάλη, ειδικά τη σήμερον που οι εικόνες είναι καταιγιστικές και πολλοί πέφτουν στη λούμπα να δημιουργούν λογότυπους ακόμη και σύμφωνα με το τι είναι στη μόδα, μην προσέχοντας πως το παροδικό μόνο του δεν μπορεί να σταθεί σε 3 και 5 χρόνια. Ο λογότυπος ναι μεν πρέπει να είναι σύγχρονος, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να αντέχει αν όχι σε βάθος 100 χρόνων όπως της Coca Cola, όχι λιγότερο από 10. Επίσης οι πολλαπλές εφαρμογές στις οποίες καλείται να ανταποκριθεί κάνουν το σχεδιασμό του ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση, προκαλώντας πολλές φορές πονοκέφαλο στον γραφίστα και τον πελάτη. Γι΄αυτό χρειάζεται σωστή οργάνωση, ολοκληρωμένο brief και έρευνα. Αυτά αποτελούν το 50% ενός καλού λογότυπου και θεωρώ πως είναι απαραίτητα πριν το οτιδήποτε.

Εκπαίδευση και εξειδίκευση

Η συνεχής ενημέρωση από όλους μας πλέον είναι και απαραίτητη αλλά και αναπόφευκτη για κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο, είτε είναι επαγγελματίας είτε όχι. Όμως σε κάθε περίπτωση, σε κάθε κλάδο , είναι αδύνατον κάποιος που δεν έχει τη σωστή εκπαίδευση να παρέχει τις ίδιες υπηρεσίες με κάποιον που μπήκε στη διαδικασία να εξειδικευτεί κάπου. Μπορεί ο οποιοσδήποτε να προτείνει ντεπόν για έναν πονοκέφαλο. Δεν μπορεί όμως να ξέρει ούτε την αιτία, ούτε τι είδους πονοκέφαλος είναι, ούτε το αποτέλεσμά του. Με τον γραφίστα δεν μπορεί να είναι διαφορετικά, διότι ως άλλος "γιατρός", ξέρει καλύτερα από τον οποιονδήποτε ποια λύση είναι η σωστή για την εικόνα μιας επιχείρησης, τα αίτια δημιουργίας ενός λογότυπου ή εταιρικής ταυτότητας, καθώς και το αποτέλεσμα που θα έχει η τελική εικόνα του. Δείτε εδώ αναλυτικά πως χειρίζεται το Netflix την εταιρική του ταυτότητα και σκεφτείτε από ποια διαδικασία πέρασε όλη η δημιουργική ομάδα για να καταλήξει σε αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές χρήσης του λογοτύπου.