Ο σχεδιασμός της αποτελεσματικής συσκευασίας & η σημασία που δίνουμε στο πίσω μέρος της
Η αποτελεσματική συσκευασία
Πρόσφατα επανήλθε στις σκέψεις μου η σημασία της αποτελεσματικής συσκευασίας. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, πάντα με έλκυε η διαφορετική, καλόγουστη και σωστά σχεδιασμένη συσκευασία ενός προϊόντος, ανεξαρτήτος είδους. Δεν έπαιζε ποτέ ρόλο εάν το χρειαζόμουν ή εάν είχα σκοπό να το αγοράσω. Έχω αγοράσει πολλά πράγματα που δεν χρειάστηκα ποτέ μόνο και μόνο για τη συσκευασία τους. Το χαρτί ή όποιο άλλο υλικό, η υφή ενός κουτιού, το σχήμα του, τα χρώματα, η πρωτοτυπία, αλλά και το γενικό στήσιμο των πληροφοριών, δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε το προϊόν να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό και να πέσει τελικά στα χέρια του πελάτη.
Σπάνια θα κάτσει κάποιος να το αναλύσει – πολλές φορές ακόμη και κάποιος που είναι του επαγγέλματος – η αντίδραση είναι αυτόματη, κάτι μέσα μας μας σπρώχνει να αγοράσουμε το εκάστοτε προϊόν, το οποίο λίγο πολύ μεταδίδει πληροφορίες. Τι πληροφορίες; Η μάρκα, η ποικιλία του προϊόντος, τα πλεονεκτήματα του, το βάρος του κλπ. Ο σκοπός αυτών των πληροφοριών, δεν είναι άλλος από το να επικοινωνηθεί στον καταναλωτή σωστά και κατανοητά τι είδους ανάγκες καλύπτονται από την αγορά του προϊόντος. Στόχοι κλειδιά για τον γραφίστα, να απεικονίσει αυτές τις πληροφορίες με τρόπο ξεχωριστό που να υποστηρίζει την πρόταση του brand, και ταυτόχρονα βοηθητικό ώστε ο πελάτης να επιλέξει το συγκεκριμένο προϊόν έναντι καποιου άλλου για να καλύψει τις ανάγκες του. Πρέπει εν ολίγοις ο σχεδιασμός της συσκευασίας να παρέχει μία ολοκληρωμένη άριστη εμπειρία στον κάθε αγοραστή.
Υπάρχουν πολλών ειδών αγοραστές, όπως φυσικά και άνθρωποι. Ο κάθε ένας από εμάς είναι μοναδικός. Ο γραφίστας λοιπόν αναλαμβάνει να λύσει το πρόβλημα του πως θα ικανοποιήσει τον κάθε έναν μας ξεχωριστά. Από τη στιγμή που σε κάποιους αρέσουν τα ψώνια πολυ, σε άλλους καθόλου, κάποιοι άλλοι ξέρουν ακριβώς τι θέλουν ενώ υπάρχουν και πολλοί οι οποίοι μπορεί να μην έχουν ή τις κατάλληλες γνώσεις είτε την αυτοπεποίθηση να διαλέγουν, ο σχεδιαστής τους βοηθάει μέσω της συσκευασίας να αποφασίσουν, οπότε είναι σημαντικό να ξέρει τους παράγοντες που θα επηρεάσουν αυτή τους την απόφαση και να τους έχει σε πρώτο πλάνο.
Δίνουμε το απαραίτητο βάρος στο πίσω μέρος μιας συσκευασίας;
Ένα ζητημα λοιπόν που σπάνια λαμβάνεται υπόψιν, είναι το πίσω μέρος μίας συσκευασίας, το οποίο συνήθως περιέχει οδηγίες χρήσης, διάφορες άλλες πληροφορίες ή στην περίπτωση των τροφίμων, και τα διατροφικά στοιχεία του προϊόντος. Πολύ συχνά, ο αγοραστής, ο οποίος έχει επιλέξει ένα προϊόν του οποίου η συσκευασία είναι άρτια σχεδιασμένη βλέποντας την μπροστά όψη του, όταν γυρίσει στην πίσω μεριά, βρίσκεται αντιμέτωπος με το φτωχό στήσιμο των πληροφοριών και άλλων σημαντικών στοιχείων, δοσμένων με λάθος τρόπο, ίσως δυσανάγνωστων, καθόλου φιλικών προς το χρήστη. Το γεγονός αυτό περνάει το μήνυμα πως ο product manager ή ακόμη και ο ιδιοκτήτης της εταιρίας, δεν ενδιαφέρεται το πως θα επικοινωνήσει τις δευτερεύουσες πληροφορίες του προϊόντος του. Δείχνει έλλειψη ευαισθησίας για τις ανάγκες του αναγνώστη-αγοραστή, ο οποίος πολλές φορές μπορεί να μην επιλέξει ξανά το προϊόν για να καλύψει αυτές τις ανάγκες. Το να δίνουμε λοιπόν την απαραίτητη σημασία στο σύνολο του σχεδιασμού μιας συσκευασίας επιλέγοντας σωστές γραμματοσειρές, χρώματα, εικονίδια κλπ κάνοντας την εμπειρία της αγοράς και της χρήσης του προϊόντος ευχάριστη, εύκολα αφομοιώσιμη και φυσικά γιατί όχι και απολαυστική, δείχνει πρώτα από όλα ενδιαφέρον για τις ανάγκες του καταναλωτή, αλλά και τη φροντίδα για το ίδιο το προϊόν και την ποιότητά του